A keresőoptimalizálás eszközei egyszerűbbé és könnyebbé teszik annak biztosítását, hogy webhelyünk teljesítménye optimalizálva legyen, valamint tudjuk kezelni és nyomon követni a keresőmotorok rangsorolását.
SEMrush, Ahrefs, Moz Pro, Majestic, Spyfu vagy a SEO Spider csak néhány eszköze a jobb keresőoptimalizálást támogató lehetőség halmaznak. Ezeket az eszközöket javarészt valamilyen előzetesen megfizetett díj ellenében tudjuk használni. A legtöbb ilyen eszköz együtt fejlődött a keresőoptimalizációval.
Lényegében a keresőoptimalizálás a webes hozzáférhetőség kiterjesztéseként fejlődött ki a HTML irányelvek követésével, hogy minél könnyebben azonosítani tudják a dokumentumok célját és tartalmát.
Ez azt jelenti, hogy biztosítani kellett, hogy a weboldalak egyedi oldalcímekkel rendelkezzenek, amelyek megfelelően tükrözik a bennünk foglalt tartalmakat, valamint kulcsszófejléceket is tartalmaznak, amelyek kiemelik az egyes oldalak tartalmát, és a többi címkét is ennek megfelelően kezelik.
Erre nem utolsósorban azért volt szükség, mert a webfejlesztők a fejlesztés nagy részében leginkább kódolási problémákra összpontosítottak, nem pedig a felhasználói élményre, nemhogy a webes közzétételi irányelvek követésére.
Ez lassan megváltozott, ahogy egyre ismertebbé vált, hogy a keresőmotorok ezeket az „oldalon lévő” jeleket használták a „Search Engine Results Per Page” (SERP) biztosításához – és hogy előnyt jelent, ha ezeken az oldalakon előrébb helyezkednek el, hogy kihasználhassák az ingyenes és természetes organikus szolgáltatásokat.
Az internet sokat fejlődött persze azóta, és a nagy keresőmotorok, például a Google, sokkal több „oldalon kívüli” információt dolgoznak fel keresési eredményeik meghatározásakor, például a szemantikai feldolgozás, felhasználói adatok egybevetése és neurális hálózatok is ennek egy folyamata.
Ennek ellenére a keresőoptimalizálás alapvető eszméi, sőt eszközei többsége is, ugyanaz maradt, mint ezelőtt – annak biztosítása, hogy az oldalakon a megfelelő címkék legyenek a kulcsszavak célzásához, nem csak a természetes keresési eredményekhez, hanem a PPC (Pay Per Click) és más marketingkampányokhoz is, ahol a cselekvésre ösztönzés (CTA) és a konverziós arány a siker alapvető mutatói. A Google a közelmúltban ezt hangsúlyozta Core Web Vitals-jával, jelezve, hogy az alapvető alapok továbbra is elengedhetetlenek.